fredag 4 april 2014

Vad motiverar dig?

"With the new day comes new strength and new thoughts."
-Eleanor Roosevelt
Jag gjorde ett inlägg om motivation och pepp för ungefär en vecka sedan. Detta tänkte jag bygga vidare på genom att dela en lite mer populärvetenskaplig video där motivation förklaras mer grundligt.

Egna tankar

Jag har blivit allt mer övertygad om att det viktigaste är att man har ett eget inre driv för få något gjort. Får jag till exempel en bok från skolan så kan det ta emot att sätta igång och börja läsa den. Men en bok jag själv valt går mycket lättare att börja med. Även om boken från skolan är bra och jag tidigare tänkt läsa den. För större och viktigare projekt blir detta ännu mer relevant för att man ska orka med.

Ofta finns en tröskel man behöver komma över när det är en uppgift man själv inte valt. Denna tröskel göra att man lätt skjuter på uppgiften och gör det man helst vill göra innan (vilket ibland tar mer tid än man först planerat). Dock brukar detta just vara i början och när man väl börjat så försvinner denna tröskel. När man väl kommit över är det lätt att man frågar sig varför man inte började tidigare då det inte var så jobbigt som man först trott. 

Ibland föreställer jag mig att hjärnan känner på sig att det är någon stor och (kanske) jobbig uppgift som ligger framför den och vet att detta kommer att kräva en kraftansträngning.  Någon del av hjärnan vill dock helst låta bli denna och kommer då på andra saker den "måste" göra - som då ofta är mindre krävande.  Städa rummet är ett exempel den ofta vill göra istället.

När man startar något själv kanske hjärnan inte känner detta krav på att göra en hel uppgift (som ofta har en deadline) utan den vet att den kan ta ett steg i taget vilket inte ger samma motstånd. 

En lösning blir då att man får försöka dela upp uppgiften för att lura hjärnan att den inte behöver göra allt på en gång. Fråga - vad orkar jag just nu? 

Ska man skriva en rapport så kanske man kan ta första steget att öppna ett nytt dokument, skriva in rubrik på uppgiften och kanske kopiera in instruktionerna. 

Då har man i alla fall börjat och den första tröskeln att starta är förbi. Nästa steg blir kanske att brainstorma det man vet och vill ha med i rapporten? 
När man väl kommit igång brukar det ofta rulla på bra med resten av skrivandet.     

Tycker du videon stämmer? Något annat du har lust att dela? Något du tyckte var extra intressant? 

Hur motiveras du bäst? Även om du inte kommenterar så är det bra att tänka efter vad det är som fungerar för dig. Vad motiverar dig? Kanske kan du använda dessa insikter för att motivera dig själv att nå dina mål och drömmar :)
"We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act but a habit." -Aristotle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar