lördag 22 mars 2014

Vart kommer bra idéer ifrån?

"My life has two modes. One is sitting around writing and contemplating or building things. The other is execution mode. It takes a while to switch from one to the other." -Trent Reznor

Idéer från ingenstans?

Har du också haft de stunder då det känns som nya bra idéer och tankar bara ploppar ur dig lite hela tiden? Helt plötsligt så känns du som den mest kreativa personen i världen.

Detta händer mig ibland, speciellt när jag är ledig och har tid över. Min hjärna fastnar för någon idé som inspirerar och motiverar mig och helt plötsligt så vill hjärnan inte sluta? I love those moments.

Jag gillar verkligen när man ligger i sängen och timmarna bara går då nya och åter nya idéer kommer upp (glöm inte att ha ditt anteckningsblock bredvid ty annars försvinner de lätt igen).

Dock kan det vara lite jobbigt ibland när man ska till skolan/universitet dagen efter. Då gäller det att lära sig hur man får stopp på tankarna... men det är inte alltid så enkelt. När man är inne i ett sådant flow och det känns som det finns så mycket mer man vill säga/tänka vill man helst inte sluta.

Och även om du försöker dyker det gärna upp nya tankar som gömt sig någonstans i ditt undermedvetna. Har du också varit med om det?

Jag tänkte dela några videor jag tycker om som handlar om just idéer och kreativitet. Hoppas ni också gillar dem.

Här är ett som jag personligen tycker är häftigt gjord och bra. Önskar att fler videor och lärare kunde lära ut på liknande sätt.


Här är en annan jag hittade för några dagar sedan och uppskattade. Han har en viss humor men också värdefulla insikter. Svaren överensstämmer ganska bra med den övre videon.


Jag håller med båda klippen. Det är när man väl har kommit i gång med en tanke så kommer lätt nästa ganska snabbt. Man kopplat ihop med något man känner till sedan innan och helt plötsligt så är du inne på något annat spår som leder dig vidare.

Så var det när jag kom på att jag ville göra en hemsida/blogg och skriva om sådant som inspirerar mig.


Det var när jag bestämde mig för att börja lära mig HTML för att kunna börja göra hemsidor som tankarna började snurra. Massor av tankar och idéer började dyka upp. Detta tillsammans med att vi skulle använda Blogger i ett skolarbete lede mig till att skapa den här bloggen. 

Har du varit med om något liknande så skulle jag verkligen uppskatta om du delade med dig av dina erfarenheter och tankar. När får du dina bästa idéer?

Slutar med en sista (lite komedi) som lyfter fram kritik och varför man ska vara försiktig med sina idéer. Dessutom hur viktiga idéer kan vara ty utan dem så hade vi inte kommit så långt i vår utveckling.


Alla dina idéer kanske inte kommer ändra människans historia som dessa. Men så länge du fortsätter att komma på nya idéer så kommer till slut en idé som du tycker om extra mycket och vill jobba vidare med - det kan i alla fall ändra dit liv. Fortsätter du att utveckla och sprida denna idé så kanske du också är på väg att ändra världen. Who knows?
"Success doesn't necessarily come from breakthrough innovation but from flawless execution. A great strategy alone won't win a game or a battle; the win comes from basic blocking and tackling." -Naveen Jain

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar